1 Krön 24:1-26:11, Ps 13:1-6, Ords 19:15-16, Rom 4:1-12
7Den första lotten föll på Jojarib,19Detta blev den ordning, i vilken de skulle tjänstgöra, när de gick in i Herrens (Jahves) hus, som det var föreskrivet för dem genom deras fader Aron efter den befallning Herren (Jahve), Israels Gud, hade gett honom.
den andra på Jedaja, 8den tredje på Harim,
den fjärde på Seorim,
9den femte på Malkijah,
den sjätte på Mijamin,
10den sjunde på Hackos,
den åttonde på Abia,
11den nionde på Jeshua,
den tionde på Shekanja,
12den elfte på Eljashib,
den tolfte på Jakim,
13den trettonde på Huppa,
den fjortonde på Jeshebab,
14den femtonde på Bilgah,
den sextonde på Immer,
15den sjuttonde på Hesir,
den artonde på Happisses,
16den nittonde på Petaja,
den tjugonde på Hesekiel,
17den tjugoförsta på Jakin,
den tjugoandra på Gamul,
18den tjugotredje på Delaja,
den tjugofjärde på Maasja.
2Av Asafs söner:5Alla dessa var söner till Heman, som var kungens siare, enligt det löfte Gud hade gett att han skulle upphöja hans horn. Därför gav Gud Heman fjorton söner och tre döttrar.
Sackur, Josef, Netanja och Asarela, Asafs söner, under ledning av Asaf som profeterade på kungens uppdrag. 3Av Jedutun: Jedutuns söner
Gedaljaho, Seri, Jesaja, Shimei [namnet saknas i en del handskrifter, se vers 17], Hashabja och Mattitja, sex till antalet, med harpor, under ledning av sin fader Jedutun som profeterade med tacksägelsesånger och lovsånger till Herren. 4Av Heman:
Hemans söner Buckia, Mattanja, Ussiel, Shebuel och Jerimot, Hananja, Hanani, Eliata, Giddalti och Romamti-Eser, Joshbekasha, Malloti, Hotir, Mahasiot.
9Den första lotten kom ut för Asaf och föll på Josef.Tempelvakter
Den andre blev Gedaljaho, han själv med sina bröder och söner, tillsammans tolv,
10den tredje blev Sackur med sina söner och bröder, tillsammans tolv,
11den fjärde lotten kom ut för Jisri med hans söner och bröder, tillsammans tolv,
12den femte blev Netanja med sina söner och bröder, tillsammans tolv,
13den sjätte blev Buckia med sina söner och bröder, tillsammans tolv,
14den sjunde blev Jesarela med sina söner och bröder, tillsammans tolv,
15den åttonde blev Jesaja med sina söner och bröder, tillsammans tolv,
16den nionde blev Mattanja med sina söner och bröder, tillsammans tolv,
17den tionde blev Shimei med sina söner och bröder, tillsammans tolv,
18den elfte blev Asarel med sina söner och bröder, tillsammans tolv,
19den tolfte lotten kom ut för Hashabja med hans söner och bröder, tillsammans tolv,
20den trettonde blev Shubael med sina söner och bröder, tillsammans tolv,
21den fjortonde blev Mattitja med sina söner och bröder, tillsammans tolv,
22den femtonde lotten kom ut för Jeremot med hans söner och bröder, tillsammans tolv,
23den sextonde för Hananja med hans söner och bröder, tillsammans tolv,
24den sjuttonde för Joshbekasha med hans söner och bröder, tillsammans tolv,
25den artonde för Hanani med hans söner och bröder, tillsammans tolv,
26den nittonde för Malloti med hans söner och bröder, tillsammans tolv,
27den tjugonde för Elijata med hans söner och bröder, tillsammans tolv,
28den tjugoförsta för Hotir med hans söner och bröder, tillsammans tolv,
29den tjugoandra för Giddalti med hans söner och bröder, tillsammans tolv,
30den tjugotredje för Mahasiot med hans söner och bröder, tillsammans tolv,
31den tjugofjärde för Romamti-Eser med hans söner och bröder, tillsammans tolv.
Psalmen inleds med fyra upprepningar av frågan "Hur länge?" Genom tiderna har just denna psalm varit en tröst för det judiska folket när de förts bort i exil och man ställt frågan: "Hur länge ska vi lida?" Det går också att se psalmen som en inre dialog där David frågar sig vad syftet är med den prövning som han går igenom. Istället för att skylla på andra så rannsakar en troende sitt hjärta. Här finns den stora skillnaden mellan Saul och David. Saul skyllde ifrån sig, medan David var snabb att omvända sig.
Författare: David
Struktur:
1. Klagan mitt i en kris, vers 2-3
2. Bön om befrielse, vers 4-5
3. Förtröstan och tacksamhet mitt i prövningen, vers 6-7
Abraham trodde Gud [på Guds löften],4[Låt oss ta ett exempel.] Den som arbetar (gör gärningar), får han lön som en fri gåva [eller som betalning för sitt arbete]? Det är ju inte nåd (en fri gåva) utan som förtjänst [på grund av gärningarna]. 5Men den som utan gärningar tror på honom som förklarar den ogudaktige (gudlöse) rättfärdig, han får sin tro tillräknad som rättfärdighet.
och det räknades honom till rättfärdighet. [1 Mos 15:6]
7Saliga (lyckliga, välsignade) är de som fått sina brott förlåtna,[Ordet "ogudaktig" i vers 5 var inte det ord man vanligtvis förknippade med David, men det är just det som Paulus gör här. David, judarnas hyllade kung, som levde efter att lagen var given, begick många av de synder som Paulus listar i Romarbrevets första kapitel, bl.a. mord och äktenskapsbrott, se Rom 1:28-32; 2 Sam 11-12.]
sina synder övertäckta.
8Salig (lycklig, välsignad) är den,
som Herren inte tillräknar synd. [Ps 32:1-2]