Nya Testamentet - tisdag 15/11
Heb 12:14-29
Sök frid med alla och helgelse 14Sträva (sök ivrigt; jaga hängivet) efter frid med alla och [efter] helgelsen
– utan den kommer ingen (utan vilken inte någon alls kommer) att se Herren.
15Se till (gr. episkopeo, jfr [1 Tim 3:1]) [vaka över ditt hjärta ([Ords 4:23]) så]
att ingen går miste om Guds nåd,
att ingen bitter rot får växa upp
och skada och smitta många,
16att ingen är sexuellt omoralisk [som bryter förtroende och förbund] eller oandlig som Esau [Jakobs bror, se [1 Mos 25:33-34]], som sålde sin förstfödslorätt för ett enda mål mat. 17Ni vet att när han sedan ändå ville ärva välsignelsen blev han avvisad. Han fann ingen möjlighet att ändra sig, trots att han sökte välsignelsen under tårar.
Ett rike som inte kan skakas
18[Nu följer en jämförelse mellan det gamla och det nya förbundet. De två bergen Sinai och Sion används i liknelsen. På berget Sinai fick israeliterna lagen under fruktan, se [2 Mos 19:10-20:26]. I kontrast finns nu ett himmelskt Jerusalem på berget Sion genom Jesu blod.]
Ni har inte kommit till (närmat er) något [ett fysiskt Sinai berg] som man kan röra vid [[2 Mos 19:12-13]], ett berg täckt av eld [[2 Mos 19:18]],
töcken,
mörker,
storm (oväder, åska),
19till basunljud
och en röst som talade sådana ord att de som hörde den bad att få slippa höra mer. [Folket fruktade Gud, se [2 Mos 19:16], och bad Mose fungera som medlare, se [2 Mos 20:19].] 20De stod inte ut med det som befalldes: "Även om det är ett djur som rör vid berget ska det stenas." [[2 Mos 19:12-13]] 21Så skräckinjagande var synen att Mose sa: Jag är skräckslagen och darrar. [[5 Mos 9:19]]
22Nej, ni har i stället (närmat er) kommit till Sions berg, den levande Gudens stad,
det himmelska Jerusalem [i kontrast till Sinai berg som israeliterna kom till efter uttåget ur Egypten, se vers 18],
till myriader (ordagrant "tiotusentals", beskriver också ett oräkneligt antal)
av änglar samlade till fest (festival, gr. panegyris – ordet användes om de olympiska spelen) [i kontrast till förskräckelsen då Gud visade sig på Sinai],
23till en samling av alla förstfödda [en förstlingsfrukt, se [Jak 1:18]]
som har sitt namn i himlarna,
till Gud
som är allas domare,
till andarna av de rättfärdiga
som har fullkomnats [troende genom tiderna som har insomnat, och som väntar på att stå upp tillsammans med Jesus och ikläs en förhärligad uppståndelsekropp, se [1 Kor 15:35-54]],
24till Jesus, förmedlaren av ett förnyat förbund [det första förbundets medlare var Mose],
och det renande blod som talar starkare än Abels blod.
[Det första förbundets blod var det offerblod som Mose vid Sinai stänkte på Israels folk. Förbundet med de återkommande syndoffren kunde aldrig rena från synd på det sätt som Jesu blod gör, se [Heb 9:24-25]. Abels blod ropar från marken efter hämnd, i kontrast till Jesu blod som ropar efter nåd och förlåtelse för våra synder, se [1 Mos 4:10]. Abels offer av ett djur, till skillnad från Kains offer av grödor, är också en första svag skuggbild av Jesu blodsoffer, där Jesu blod talar mycket starkare, se [1 Mos 9:12-14].]
Varning – vänd inte Jesus ryggen
25[Detta är den femte och sista varningen i detta brev. För de andra se [Heb 2:1-4; 3-4; 5:11-6:20; 10:19-39].]
Se till (var ständigt vaksamma så) att ni inte avvisar honom som talar. För om inte de [israeliterna under ökenvandringen] kom undan som avvisade honom när han varnade dem här på jorden, hur ska då vi göra det om vi vänder ryggen åt honom som från himlen varnar oss?
Ett rike som inte kan skakas
26Den gången fick hans röst jorden att skaka [när Gud talade med Mose på berget Sinai, se [2 Mos 19:18]], men nu har han lovat och sagt: Än en gång ska jag skaka inte bara jorden utan också himlen.
[Citatet är från [Hag 2:6] och handlar om när Herren ska komma tillbaka och uppfylla sitt hus med sin härlighet. Stycket avslutas i vers 10 med att den kommande härligheten ska bli större än den förra. Gud förbereder nya himlar och en ny jord, se [Jes 65:17; 66:22; 2 Pet 3:13; Upp 21:1].]
27Frasen "än en gång" visar att det som skakas ska försvinna (förändras, bytas ut), eftersom det är skapat, för att det som inte kan skakas ska bestå. 28När vi nu får ett rike som inte kan skakas, låt oss ha nåd [Guds favör och kraft]. På så sätt ska vi tjäna och behaga Gud med vördnad och fruktan, 29för "vår Gud är en förtärande eld." [[3 Mos 10:2-3; 5 Mos 4:24]]
Nya Testamentet med Svenska Kärnbibelns översättning