Amos är den tredje av de tolv mindre profeterna. Han är den första av de fyra 700-talsprofeterna. De övriga är Hosea, Jesaja och Mika. Amos profettjänst gällde Israel (Nordriket), även om han var från Juda (Sydriket). Hans budskap gällde hyckleriet inom det religiösa etablissemanget. Amos ansåg sig själv inte vara en profet utan en vanlig arbetare, se Amos 7:14-15.
Struktur:
Amos är välstrukturerad och har många uppräkningar i sju-tal:
Sju profetiska ord mot Israels sju grannar (Amos 1:3-2:5)
Sju retoriska frågor (Amos 3:3-6)
Sju imperativ (Amos 4:4-5)
Sju verb med Herrens mäktiga handlingar (Amos 5:8-9)
Hela Amos bok kan också ses som en kiasm med sju sektioner:
A Kommande dom (Amos 1:1-2:16)
B Profetens tvingande ord: förgörelse över Betel (Amos 3:1-15)
C Fördömande över Israels rika kvinnor – tom religiös aktivitet (Amos 4:1-13)
D Centralt stycke – Vädjan om omvändelse (Amos 5:1-17)
C´ Fördömande över Israels rika män – tom religiös aktivitet (Amos 5:18-6:14)
B´ Profetens tvingande ord: förgörelse över Betel (Amos 7:1-8:3)
A´ Kommande dom – utspridda bland folken, men framtida upprättelse (Amos 8:4-9:15)
Skrivet: omkring 767-760 f.Kr.
(Både Ussia och Jerobeam II regerade 783-746 f.Kr. I Hazor finns arkeologiska fynd från en stor jordbävning 765-760 f.Kr.)
Författare: Amos
Relaterade böcker:
Hosea
Jona
Nu följer sju väl strukturerade upprepningar med dom över omgivande nationer. Frasen "tre av, ja, fyra överträdelser" förstärker att det är många överträdelser, se Amos 1:3, 6, 9, 11, 13; 2:1, 4, 6. Betydelsen kan vara kontinuitet och fortsättning: 3 överträdelser, 4 överträdelser, osv. Det finns också en symbolism med 3 + 4 som blir 7, dvs. att överträdelserna har nått sitt fullkomliga mått. De första sex är grupperade parvis: Damaskus & Gaza (spiran, se vers 5 och vers 8), Tyros & Edom (bröder i vers 9 och vers 11; ingen avslutande fras "säger Herren") och Ammon & Moab. Den sjunde domen riktas mot Juda. Bokens genomgripande struktur med talet sju gör att det blir en överraskning när en åttonde dom mot Israel avslutar denna sektion Amos 2:6-16.
"För tre av [Arams huvudstad] Damaskus överträdelser,säger Herren (Jahveh).
ja, för fyra, ska jag inte ändra mig,
eftersom de har tröskat Gilead [öster om Jordanfloden, se Jos 22:9 och vers 13]
med slädar av järn.
4Jag ska sända en eld över Chazaels hus
och den ska sluka Ben-Hadads palats.
[Chazael var den kungliga släkten i Syrien (Aram) som grundades av Chazael (842-796 f.Kr.), se 2 Kung 8:7-15. Ben-Hadad var Chazaels efterträdare eller hans son som har samma namn.]
5Jag ska bryta Damaskus bom [bryta ner porten in till staden]
och hugga bort invånarna från Bakat-Aven ["den ondskefulla dalen", se Hos 4:15]
och den som håller spiran från Beit-Eden [stad/region vid Eufrat eller ordagrant sarkastiskt: "den lustfyllda staden"]
och folket i Aram [Syrien] ska gå i fångenskap under Kir [betyder mur, troligtvis området Transkaukasus, nuvarande Armenien, Azerbajdzjan och Georgien]",
"För tre av [den filisteiska staden] Gazas överträdelser,säger Herren Gud (Adonai Jahveh).
ja, för fyra, ska jag inte ändra mig,
eftersom de förde bort fångar, en hel befolkning fördrev de i exil
och överlämnade dem till Edom.
7Jag ska sända en eld mot Gazas murar
och den ska sluka alla deras palats.
8Jag ska hugga av invånarna från Ashdod
och honom som håller spiran [kungen] från Ashkelon [strax norr om Gaza].
Jag ska vända min hand mot [staden] Ekron [Tel Miqne, tre mil nordöst om Ashkelon]
och kvarlevan av filistéerna ska förgås",
"För tre av [staden] Tyros överträdelser,Edom
ja, för fyra, ska jag inte ändra mig,
eftersom de förde bort en hel befolkning i exil och överlämnade dem till Edom
och inte kom ihåg förbundet med bröderna.
10Jag ska sända en eld mot Tyros murar
och den ska sluka alla deras palats."
"För tre av Edoms överträdelser,Ammon
ja, för fyra, ska jag inte ändra mig,
eftersom han jagade sin bror [Esau var Jakobs bror, se 1 Mos 27:41; 5 Mos 23:7] med svärdet
och kastade bort all nåd (medömkan, hebr. rachamim)
och hans vrede rev och slet oavbrutet
och han behöll sin ilska för alltid.
12Jag ska sända en eld över Teman [en stad i norra Edom, uppkallad efter Esaus barnbarn, se 1 Mos 36:11]
och den ska sluka Botsras [stad i södra Edom, se Jes 63:1] palats."
[Städerna Selah och Petra nämns inte, eftersom de redan hade blivit intagna av Amasja, se 2 Kung 14:7.]
"För tre av Ammons överträdelser,säger Herren (Jahveh).
ja, för fyra, ska jag inte ändra mig,
eftersom de slet upp Gileads gravida kvinnor för att utvidga sitt territorium.
14Därför ska jag tända en eld i [Ammons huvudstad] Rabbahs mur
som förtär dess palats [mäktiga byggnader, både palats och militära anläggningar – hebr. armenot]
med höga rop på stridens dag,
med storm på orkanens dag.
15Deras kung ska gå i fångenskap,
han och hans prinsar tillsammans",
"För tre av Moabs överträdelser,säger Herren (Jahveh).
ja, för fyra, ska jag inte ändra mig,
eftersom de har förbränt Edoms kungs ben till aska.
[I föregående ord till Ammon var det ofödda barn som dödades, se Amos 1:13, här är det de döda som skändas. Dessa två profetiska ord visar hur man vanhelgar livet som Gud har gett.]
2Jag ska sända en eld över Moab
och den ska sluka Keriots palats (mäktiga byggnader).
Moab ska dö i kalabalik, i stridslarm (tumult),
till ljudet av shofar (vädurshorn).
3Jag ska utrota (hugga av) domaren från landet (dess mitt)
och jag ska slakta alla furstar där med honom",
"För tre av Judas [det södra rikets] överträdelser,Dom mot Israel
ja, för fyra, ska jag inte ändra mig,
eftersom de har förkastat Herrens (Jahvehs) undervisning (Moseböckerna – hebr. Torah)
och inte har hållit hans förordningar (ordagrant "saker inristat" vilket indikerar permanenta oföränderliga lagar, beskrivs ofta som bud som inte har en rationell förklaring) och deras lögner har fört dem till en återvändsgränd som deras fäder har vandrat på.
5Jag ska sända en eld över Juda
och den ska sluka Jerusalems palats (mäktiga byggnader)."
"För tre av Israels [det norra rikets] överträdelser,förkunnar (säger, proklamerar) Herren (Jahveh).
ja, för fyra, ska jag inte ändra mig, eftersom de sålde rättfärdigheten för silver (pengar) [tog emot mutor, vilket var ett brott mot 5 Mos 16:19]
och de behövande (fattiga) för ett par skor (sandaler).
7De trampar ner den fattiges huvud i jordens stoft
och fördärvar vägen för de ödmjuka.
En man och hans far går till samma jungfru
för att vanhelga mitt heliga namn.
8De lägger sig ner vid varje (alla) altare,
på kläder tagna i pant,
och i sin Guds (Elohims) hus insuper de vinet från dem som är bötfällda (straffade för något brott).
9Likväl fördärvade jag amoréerna framför dem,
som var högresta som de höga cedrarna och starka som ekarna.
Likväl fördärvade jag hans frukt ovanifrån och hans rötter underifrån.
10Jag förde också upp dig ur Egyptens land (hebr. Mitsrajim – ´det inträngda landet´)
och ledde dig 40 år i vildmarken för att inta amoréernas land.
11Bland dina unga söner reste jag upp profeter
och bland dina unga män nasirer. Är det inte så, Israels söner?"
12förkunnar (säger, proklamerar) Herren (Jahveh)."Men ni gav nasirerna vin att dricka och befallde profeterna och sa: 'Profetera inte'. [Att vara nasir innebär att man har avlagt nasirlöften, däribland att avstå från allt som kommer från vinrankan, se 4 Mos 6.]
13Se, jag ska låta det knaka under er,
som en vagn knakar när den är full av kärvar (överlastad).
14Den snabbe ska inte kunna fly,
den starke ska inte kunna använda sin styrka,
inte heller ska den mäktige kunna rädda sig själv.
15Inte heller ska den som hanterar bågen kunna stå
och den snabbfotade ska inte kunna rädda sig själv,
inte heller ska den som berider hästen kunna rädda sig själv.
16Den modige bland de mäktiga ska fly sin väg naken på den dagen",
Kommande förödelse – lejon och byteHerren ska inspektera/straffa
3[Nu följer sju retoriska frågor, i inledningen liknades Gud vid ett rytande lejon som upphöjde sin röst, se Amos 1:2. Samma ord återkommer här i vers 4:]Kan två vandra tillsammans, utan att vara överens om det? [Nej, självklart inte.][De första fem frågorna har ett underförstått nej som svar. Den sjätte frågan har ett ja som svar och den sista fanns det olika åsikter om. Amos samtid trodde inte att Gud skulle kunna tillåta att förödelse kom över deras stad. Gud förorsakar aldrig ondska (1 Joh 1:5) men han kan tillåta den och ta undan sitt beskydd, se Klag 2:3. Vers 6 ska också ses i ljuset av vers 7-8 där Gud varnar, se även Jona 1:2]
4Ryter ett lejon i skogen, när han inte har något byte? [Nej, självklart inte.]
Upphäver ett ungt lejon sin röst från sin lya, om han inte har tagit (fångat) något? [Nej, självklart inte.]
5Fastnar en fågel i en snara på jorden, om det inte finns ett lockbete? [Nej, självklart inte.]
Sprätter en snara upp från marken, utan att ha fångat något? [Nej, självklart inte.]
6Om en shofar ljuder i en stad, är det inte så att invånarna bävar? [Jo!]
Om det sker ondska i en stad, har inte Herren (Jahveh) med den att göra?
7För Herren Herren (Adonai Jahveh) gör ingenting
utan att han uppenbarar sitt rådslut för sina tjänare profeterna.
8Lejonet har rutit,
vem fruktar inte?
Herren Herren (Adonai Jahveh) har talat,
vem kan låta bli att profetera?"
[Lejonet var ett vanligt djur i Israels skogsbygder på den här tiden. Därför var det allmänt känt att lejonet ryter precis innan det kastar sig över sitt tilltänkta byte, som då kan fly om det reagerar tillräckligt snabbt. På samma sätt vill Gud att folket ska förstå hans varningar så att de omvänder sig innan domen drabbar dem.]
Främmande palats
9Kommande förödelseFörkunna det i Ashdods palats (mäktiga byggnader) [en av filistéernas fem stora städer vid Medelhavet]
och över palatsen (de mäktiga byggnaderna) i Egyptens land och säg:
"Församla dig på Samariens berg
och se den stora förvirringen därinne och förtrycket i dess mitt."De vet inte att göra rättDina palats
10[Central vers:]
De vet (känner) inte att göra det rätta, förkunnar (säger, proklamerar) Herren (Jahveh).
Man har samlat våld och stöld i deras palats (mäktiga byggnader).
11Därför säger Herren Gud (Adonai Jahveh):
"En motståndare har omringat landet,
och han ska slå ner din styrka [försvar och rikedom] från dig och dina palats (mäktiga byggnader) ska läggas i ruiner."
12Så säger Herren (Jahveh):
"Som en herde räddar två ben eller en bit av ett öra från lejonets gap,
så ska Israels söner som bor i Samarien fly
med hörnet av en bädd och damasken (en bit/hörn av benet) från en soffa (dagbädd)."
Han som formar bergen och skapar vinden (Anden – hebr. roach).Herren (Jahveh), Härskarornas Gud (Elohim Sebaot), är hans namn.
[Han som skapar både det som syns för ögat och det som inte syns.]
Han som berättar om sina tankar för människan [Amos 3:7].
[Kan också översättas att han ser människans alla tankar, se Ps 139:2.]
Han som vänder morgonen till mörker.
[Vänder de ogudaktigas framgång till mörker, se Amos 5:8, 20; 8:9; Jer 13:16.]
Han som marscherar fram på jordens höjder.
[Ödmjukar de högmodiga, se Mika 1:3]
810De hatar honom som tillrättavisar i portenHan som har gjort Plejaderna och Orion
och för fram dödens skugga på morgonen
och gör dagen mörk som natten,
som kallar på havets vatten
och utgjuter det över jordens ansikte,
Herren (Jahveh) är hans namn,
9som får förödelse att blixtra över de starka
så att förödelse kommer över fästningen.