Jos 15:1-63, Ps 86:1-17, Ords 13:9-10, Luk 18:18-43
Kavtsel och Eder och Jagor 22och Kina och Dimona och Adad 23och Kedesh och Chatsor och Itnan, 24Zif och Telem och Bealot 25och Chatsor och Chadata och Keriot och Chetsron, det är Chatsor 26Amam och Shema och Molada 27och Chatsar-Gadda och Cheshmon och Beit-Pelet 28och Chatsar-Shoal och Beer-Sheva och Biziotja, 29Baalah och Ijim och Etsem 30och Eltolad och Chesil och Chorma 31och Tsiklag och Madmanna och Sansanna 32och Levaot och Shilchim och Ajin och RimmonLåglandet
– tillsammans 29 städer med sina byar.
Eshtaol och Tsorah [25 km väster om Jerusalem, strax norr om Bet Shemesh], och Ashna 34och Zanoach och Ein-Gannim, Tappoach och Enam 35Jarmot och Adullam, Socho och Azeka 36och Shaarajim och Aditajim och Gedera och GederotajimBergsbygden
– 14 städer med sina byar.
37Tsenan och Chadasha och Migdal-Gad 38och Dilan och Mitspeh [vakttorn – en militär utpost] och Joktel 39Lachish och Botskat och Eglon 40och Kabbon och Lachmas och Kitlish 41och Gederot, Beit-Dagon och Naama och Mackedah
– 16 städer med sina byar.42Livna och Eter och Ashan 43och Jefta (hebr. Jiftach; betyder: "han öppnar", troligtvis vid en dal, jfr med Jos 19:14; 19:27) och Ashna och Netsiv 44och Keila och Achziv och MareshaSoluppgång från Tel Burna (bibliska Livna). I bakgrunden mot öster syns Jerusalem, Betlehem och Hebron i bergsbygden.
– 9 städer med sina byar.
45Ekron med sina städer och sina byar, 46från Ekron till havet (Medelhavet) allt som fanns vid sidan om Ashdod med sina byar. 47Ashdod, dess städer och dess byar, Gaza, dess städer och dess byar till Egyptens bäck. Det Stora havet [Medelhavet] är dess gräns.
Shamir och Jatir och Socho 49och Dana och Kirjat-Sanna, det är Devir 50och Anav och Eshtemo och Anim. 51Och Goshen och Cholon och GiloÖknen
– 11 städer med sina byar.
52Arav och Roma och Eshan 53och Janom och Beit-Tappoach och Afeka 54och Chumta och Kirjat-Arba, det är Hebron och Tsior
– 9 städer med sina byar.
55Maon, Karmel och Zif och Jotta 56och Jizreel och Jakdeam och Zanoach, 57Kain, Giva och Timnah
– 10 städer med sina byar.
58Chalchol, Beit-Tsor och Gedor 59och Maarat och Beit-Anot och Eltekon
– 6 städer med sina byar.
60Kirjat-Baal, det är Kirjat-Jearim och Rabbah
– 2 städer med sina byar.
Beit-Arava, Middin och Sechacha 62och Nivshan och Saltstaden och Ein-Gedi63Men jevusiterna, Jerusalems invånare kunde inte Juda söner driva ut, utan jevusiterna bor med Juda söner i Jerusalem till denna dag.
– 6 städer med sina byar.
Psalmisten vädjar om Guds nåd och ber om befrielse från fiender.
Författare: David
Citeras: Vers 9 refereras i Upp 15:4
Struktur:
Psalmen har ett kiastiskt mönster. Talet sju är också centralt. Adonaj används sju gånger. Jahve används fyra gånger, vilket tillsammans med tre "namn" blir sju. Hebreiska attah, översatt du/din, som ger eftertryck används sju gånger, se vers 2, 5, 10, 10, 12, 15, 17. Psalmen avslutas med sju imperativ i vers 16-17.
5För du, Herre (Adonaj), är verkligen god och förlåtande,16Vänd dig till mig,
du visar stor nåd (kärleksfull omsorg; trofasthet) till alla som ropar (åkallar, höjer sin röst i bön) till dig.
6Lyssna (vänd ditt öra) till min bön, Herre (Jahve),
ge akt (lyssna uppmärksamt) på mina böners ljud [enträgna, ödmjuka vädjanden om nåd och hjälp].7På min nöds dag [då jag är trängd och möter svårigheter], ropar jag (åkallar, höjer jag min röst i bön) till dig,15Men du, Herre (Adonaj), är en Gud (El) som är
för du ska svara mig.8Det finns ingen som kan jämföras med dig bland gudarna (elohim), Herre (Adonaj),13För din nåd (omsorgsfulla kärlek) är stor mot mig
de har inte ens några gärningar (de gör ingenting).
9Alla hednafolk som du har gjort ska komma och tillbe (falla ner inför) dig, Herre (Adonaj),
och de ska ära ditt namn. [Upp 15:4]
10För du är stor och gör stora under;
bara du är Gud (Elohim).
11Visa mig din väg, Herre (Jahve),
så att jag kan vandra och leva i din sanning.
Lär mig att helhjärtat vörda (frukta, ära)
ditt namn (bind mitt hjärta vid ditt hjärta).
12Jag vill tacka (med öppna händer prisa) dig, Herre (Adonaj), min Gud (Elohim), av hela mitt hjärta,
och jag vill ära ditt namn för evigt.
och du har räddat (ryckt bort) min själ från Sheol (graven, underjorden – de dödas plats).
14Gud (Elohim), de stolta har rest sig mot mig och skaran med onda män har letat efter min själ.
De har inte satt dig [Gud] framför sig (gjort Herren till sin förebild och sitt rättesnöre för levernet).
barmhärtig (är nådig och har ett starkt känslomässigt band till oss) och ger favör (generös i nåd),
sen till vrede
och överflödar i (är rik på) nåd (omsorgsfull kärlek) och sanning.
[I denna vers finns 3 olika ord för nåd för att beskriva den så mångsidigt som möjligt. Herren både är nåd och ger nåd på alla upptänkliga sätt. Nåd och sanning (hebr. chesed ve emet) hör oskiljaktigt ihop. De presenteras alltid i samma inbördes ordning och återfinns i Guds eget vittnesbörd, se 2 Mos 34:6. Nåd utan sanning blir uddlös, medan sanning utan nåd blir obarmhärtig.]
Du ska inte begå äktenskapsbrott [2 Mos 20:14],21Då svarade han: "Allt detta [lagarna som nyss nämnts] har jag hållit från min ungdom." [Han trodde han hållit buden ända sedan han blivit moraliskt myndig, vilket var vid tretton års ålder. I dagens judendom sker detta vid Bar mitsvah som betyder att man blir en "budets son". Att Sakarias och Elisabet följde Herrens bud och föreskrifter, benämns som något positivt i Luk 1:6. I Matt 19:20 framkommer också att mannen känner att han saknar något. Frågan som han verkar ställa är varför han ännu inte fått frid i hjärtat, trots att han har försökt hålla alla buden.]
Du ska inte mörda [2 Mos 20:13],
Du ska inte stjäla [2 Mos 20:15],
Du ska inte vittna falskt (ljuga i rättssalen) [2 Mos 20:16],
Hedra (värdesätt, respektera) din far och din mor [2 Mos 20:12]."
Jesu liknelse att det är lättare för en kamel att gå igenom ett nålsöga på en synål, än för en rik att komma in i Guds kungarike, förbryllade lärjungarna.